rudolfroestinperu.reismee.nl

Projectdingen en meer!

Hola, que tal? Ik besef me dat het alweer een tijd terug is. Dus heb een hoop te vertellen! There we go!

Es muy importante para ustedes para aprender Ingles, zei ik tegen de kinderen van mijn project. Dat wil zeggen, het is belangrijk voor jullie om Engels te leren. Dat is 1 van de dingen die ik op het moment aan het doen ben op mijn project. Het geven van Engels. Valt vaak niet mee voor deze kinderen. Ze vinden Engels een erg moeilijke taal om te leren en dan met name de uitspraak. Het kost dan ook vaak moeite om ze bij de les te houden. In het Nederlands zal dit makkelijker zijn maar het gaat allemaal in het Spaans. Dat geeft een grote uitdaging. Toch merk ik dat deze kinderen naarmate ze een paar woorden Engels gaan spreken het veel leuker gaan vinden. Nu vragen ze bijna elke dag of ze Engels krijgen. Als ik dan vraag wie er naar voren wil komen om een paar Engelse woorden hardop voor te lezen willen ze bijna allemaal. Naast Engels geef ik vaak wiskunde en dictee. Wiskunde is niet bepaald mijn favoriete vak en ik snap er zelf weinig van dus om dat goed uit te leggen is een hele uitdaging, vooral in het Spaans. Aangezien ik tieners van 15 jaar heb die een vrij hoog niveau wiskunde hebben snap ik soms echt niet waar het over gaat. Gelukkig zijn er andere vrijwilligers die erg goed zijn in wiskunde. Kortom, ik ben nu eigenlijk een meester dus weer totaal iets anders dan wat ik van tevoren gedacht had maar het blijft Peru dus je weet het eigenlijk nooit maar dat houd het ook leuk en uitdagend! De reistijd liegt er ook niet echt om, ik moet ruim een uur met de bus om bij mijn project te komen en ook weer ruim een uur terug. Nu zijn de bussen hier niet zo als in Nederland. Over het algemeen zijn de bussen 2 keer zo klein als in Nederland en ook een stuk lager, dus staan is voor mij geen optie, haha! Mooie buitenlandse ervaringen zijn dit.

Het is soms wel heavy om te zien in wat voor situatie deze kinderen zich bevinden. Er zijn best een aantal kinderen die dus thuis helemaal nooit iets te eten krijgen. Op mijn project sluiten we de dag altijd af met een gezamenlijke maaltijd en als ik dan zie hoe sommige kinderen het eten naar binnen werken is dat best wel heftig. Ik heb laatst te horen gekregen dat ik een van deze weken de ouders van een aantal kinderen ga bezoeken om te praten over deze situaties. Veel van deze ouders hebben problemen met alcohol en drugs. Dat worden wel pittige gesprekken ga ik vanuit. Gelukkig krijg ik een andere Peruaanse begeleider mee die mij daarbij gaat helpen. Vooral als ik door de taal soms nog niet alles helemaal goed begrijp is het relaxed als je iemand erbij hebt die dat wel kan. Ik ben erg benieuwd naar wat dat gaat brengen.

Naast mijn project doe ik hier ook veel andere vette dingen. 2 weken geleden zijn we met een aantal studenten wezen bungeejumpen. Dat was doodeng maar echt ontzettend vet! 125 meter naar beneden vallen is wel een ervaring die je niet snel vergeet. Ook het raften van vorige week was heel nice om te doen. En het kost hier niet heel veel dus dan kan je zulke dingen zo nu en dan wel ff doen. Verder is Peru gewoon een heel mooi land wat cultuur, natuur en mensen betreft. Zodra ik buiten Cuzco kom is de natuur echt mooi. Besneeuwde bergtoppen, heel veel groen en loslopende lama's en alpaca's. Dat heeft God mooi gedaan! Naast de armoede wat er veel is, is Peru echt een mooi land!

Ook het zoeken naar een beetje geschikte kerk heeft iets opgeleverd. Ik heb nu een mooie kerk gevonden. Het is een Evangelische, Peruaanse kerk waar ook veel andere jongeren naartoe gaan. Ik voel me wel welkom daar. De eerste keer dat ik daarheen ging moest ik middenin de dienst opstaan en mezelf voorstellen. Beetje ongemakkelijk maar op die manier weet nu wel iedereen wie ik ben en dat scheelt dan weer. Daarnaast is het maar een kwartiertje lopen vanaf mijn huis dus helemaal prima! Dus voor de komende maanden zit ik wel gebakken denk ik!

Ook mijn Spaans gaat stukken beter. De meeste gesprekken kan ik nu gewoon voeren zolang de mensen niet te snel praten of woorden inslikken, dat is lastig te verstaan. Maar over het algemeen gaat het super! Ook leer ik steeds meer locals kennen wat natuurlijk erg bevorderlijk is voor mijn Spaans. En ik heb gelukkig nog ff hier om te blijven oefenen! Daarnaast kan ik erg veel oefenen met mijn gastouders en mijn Noord Amerikaanse huisgenoot die ook redelijk Spaans spreekt. Over 3 weken krijg ik nog een nieuwe huisgenoot erbij uit Frankrijk. En op het moment zijn er opeens 2 meiden uit New York voor 5 dagen bij mij in huis, een studiereis ofzo. Dus we hebben een volle tafel met de maaltijden!

Ook de avonden hier zijn leuk, we gaan vaak met studenten ergens eten of ergens ff een barretje in om het lokale bier te proeven wat niet erg duur is. En je moet hier 's avonds wel het een en ander doen want van thuiszitten word ook niemand beter van. Daarnaast is Cuzco een hele mooie stad om te ontdekken. Ik voel me hier ook wel helemaal op mijn plek en de tijd gaat dan ook wel heul hard! Ik zit hier nu al 8 weken, bahbah! Maar gelukkig heb ik nog ruim 3 maanden, dus dat scheelt weer!

Ik ga langzaam aan afronden, volgende keer hoop ik te vertellen over de huisbezoeken van mijn project en waarschijnlijk weer veel andere dingen. Nos vemos!

Rodolfo


Reacties

Reacties

Willianne

Superleuk om te lezen! Heeel veel success daroo, geniet ervan ❤

anneke

echt heel gaaf om te lezen, veel succes en plezier

Burgers

Wajoo, ruim een uur reistijd is niet niks! Wel lekker veel tijd om een moeilijk gesprek in je hoofd vast goed voor te bereiden. Bungeejumpen en raften, gaaf zeg! Jij zult met wasmanden vol verhalen thuiskomen!

Beer

yo broo

lees je verhaaltjes met veel plezier en soms ook verbazing.
gaat super daar zo te horen.
veel plezier daar en blijf genieten!

Diederik, Lydia & zn.

Yo broh, leuk om weer wat te zien en te lezen over je nieuwe successen en struggles, ga door??!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active