rudolfroestinperu.reismee.nl

Salkantay, Machu Picchu, project, ziekenhuis etc.

Hola,

Laatst werd ik erop geattendeerd wanneer ik weer eens een blog ging schrijven. Het is al 2 maanden terug dat ik dat gedaan heb. Nu is het ook zo dat ik best druk ben op mijn project waardoor ik minder tijd heb om te schrijven maar ik dacht: het word weer eens tijd!

Ik heb een hele hoop beleefd afgelopen tijd. Ik heb een tijdje geleden de Salkantaytrek gedaan naar Machu Picchu. Salkantay is de naam van een van de hoogste bergen in de buurt van Cusco. Deze tocht duurde 5 dagen en was ongetwijfeld het mooiste en het meest zware wat ik tot nu toe gedaan heb. Het was 5 dagen hiken. De eerste 2 dagen was vooral in de bergen met als hoogtepunt rond de 4600 meter. Letterlijk met je hoofd in de wolken. Heel koud maar heel mooi! Blauwe en groene meren, ijsbergen, je komt van alles tegen. Vanaf halverwege dag 2 maakte het berglandschap plaats voor de groene jungle. Je ziet het landschap ineens veranderen. Dan zit je opeens in de amazone waar je fruit van de bomen kunt plukken, waar je glibberige junglepaadjes hebt en waar het een stuk warmer is. Heel mooi om te zien. De laatste dag van deze reis was Machu Picchu. Als je dat dan eindelijk in het echt ziet is dat natuurlijk wel kicken. Vooral na 4 dagen strijden is het wel relaxed om beloont te worden met een waanzinnig uitzicht! Maar goed het was een pittige maar hele mooie reis.

Om mijn project gaat het ook nog steeds prima. Steeds beter eigenlijk. De taal is niet meer een groot probleem waardoor het veel makkelijker werken is. Ik geef nog steeds Engels, wiskunde en ik praat veel met de tieners over belangrijke onderwerpen zoals huiselijk geweld, hygiëne, seksualiteit etc. Ik merk dat dit steeds soepeler gaat. Dat is vooral omdat deze tieners me nu veel meer willen vertellen dan aan het begin. Het kost best wel wat tijd om het vertrouwen van deze tieners te winnen aangezien best wel een aantal van hen beschadigd is. Ik ben blij dat ik daar nu ook vooruitgang in zie en ik ga elke dag met heel veel plezier naar mn werk! Ik moet er ook niet aan denken om weg te gaan bij mijn project, hoewel dat moment niet meer heel ver weg is. Na deze week heb ik nog maar 3 werkweken en dan is het doei! Maar voor nu heb ik nog even gelukkig.

Ook de zondagen hier ga ik voor zover het mogelijk is naar de kerk. Het is een typisch Peruaanse kerk zonder enig tourist. Ik voelde me aan het begin ook wel aangestaard. Maar verder hele vriendelijke mensen en vooral veel jongeren dus dat is super! Regelmatig nodigen ze me uit na de kerk om ergens te eten dus dat is wel goed!

Ook hier vieren ze de feestdagen! Met pasen ben ik met mijn gastouders naar een restaurant geweest om cavia te eten. Cavia is hier erg populair. Ze zeggen hier ook omdat het vlees zo gezond is dat het ook helpt tegen ziektes zoals kanker. Super ranzig om een cavia te eten natuurlijk maar wel een geniale manier om te zien hoe de locale bevolking hun feestdagen doorbrengt. Maar goed, ik vond 1 keer cavia ook wel voldoende. Het vlees is prima, maar de structuur en de hoeveelheid botten is minder. Het is trouwens echt heel duur. Als je in het centrum cavia eet betaal je zo 70 sol (18 euro ongeveer) voor 1 cavia. Dat is voor de Peruanen erg duur. Maar al met al een leuke ervaring!

Ook nog iets wat heel relaxed is, is dat het regenseizoen voorbij is. Dat betekent elke dag zon. Warme dagen maar echt koude nachten. De dagen zijn rond de 20-25 graden dus prima. Maar de avonden zijn nu nog kouder. Dus vaak zo rond de 5 graden ongeveer. Bahbah! En aangezien de mensen hier geen verwarming hebben is het soms wel ziek koud. Maar goed je went er soort van aan! Nooit echt natuurlijk maar gaat al beter dan aan het begin. Mag ook wel na 4 maanden natuurlijk!

En of het nou de kou is of niet, ik ben sinds een paar dagen flink ziek! Ik ben afgelopen dinsdag naar de kliniek geweest om eens te kijken wat het was. En ja, het blijft Zuid Amerika dus dat betekent vaak een paar uur of langer wachten! Gelukkig waren er wel prima artsen. Na onderzoek bleek dat ik een fikse keelontsteking heb veroorzaakt door een of andere rara bacterie. Ik was allang blij dat ik wist wat er aan de hand was. Nu heb ik veel antibiotica en andere pillen. De koorts is gelukkig al stuk minder maar de keelpijn is er nog wel. Volgens de arts duurt het nog wel een dag of 4 of 5 voordat het echt beter is. We wachten geduldig af. Ik vind het al heel wat dat er 4 maanden niks is gebeurd, haha! Normaal gesproken heb ik altijd wel wat in het buitenland. Maar goed, we gaan er vanuit dat het over een paar dagen weer prima is! Het was aan de andere kant ook wel weer interesting om eens te zien hoe een ziekenhuis hier werkt. Dus nu een paar dagen in mn bed en dan volgende week hopelijk weer werken!

Nou dit was weer de update van de afgelopen tijd. Kijk vooral bij de foto's!

Beste mensen, tot de volgende ronde!

Ciao!


Reacties

Reacties

Theo, Willine, Boaz en Yara

Oh, je bent ziek! Wat naar! Ook niet weken dan zeker? Wordt er goed voor je gezorgd? Beterschap!! Knuf

Willianne van den Brink

Ha Ruud!

Suuuuperleuk om je verhaal weer te lezen en je foto's te bekijken. Het ziet er geweldig uit, je ziet echt dat je geniet..
Van harte beterschap gewenst!! see youuu in a few months

Lieefs

anneke

superleuk om weer eens wat van je te horen. Wel jammer dat je ziek ben. Beterschap:)
ziet er ook echt wel heel gaaf uit daar.
Veel plezier nog in de laatste weken daar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active